مدیریت هزینه لجستیک تحویل

آخرین مرحله لجستیک (تحویل محصول) حدود 41 درصد از کل هزینه های عملیاتی زنجیره تامین و 53 درصد از هزینه های حمل و نقل را تشکیل می دهد. به زبان ساده، حدود نیمی از هزینه های زنجیره تامین و حمل و نقل در جهان، صرف تحویل نهایی محصول می شود.

به این ترتیب، بدیهی است که کسب و کارها در مورد مدیریت تحویل جدی هستند. یک مطالعه نشان داد که اگر یک کسب‌ و کار نتواند آخرین مرحله را بهینه کند، سود او  می‌تواند طی سه سال 26 درصد کاهش یابد. هر کسی که آخرین مرحله را انجام می دهد باید استراتژی های جدیدی پیدا کند و بهترین شیوه های بهینه سازی لجستیک را برای کاهش ناکارآمدی ها برای بهبود حاشیه سود پیاده کند.

چه مواردی هزینه‌های لجستیک مرحله پایانی را افزایش می دهد؟

دلایل متعددی برای هزینه بالای لجستیک مرحله پایانی وجود دارد.

بازگشت محصول، شکایات و کالاهای آسیب‌ دیده : کسب و کارهایی که از ارسال بار به صورت سریع استفاده می کنند، معمولاً تعداد بیشتری کالاهای آسیب دیده خواهند داشت که به لجستیک معکوس و پردازش پرهزینه نیاز دارند – اما این مشکلی است که حتی زمانی که شما حمل اختصاصی دارید، وجود دارد. آسیب در طول حمل و نقل یک واقعیت غیر قابل انکار است، اما کسب و کارها می توانند با بهبود نظارت و کارایی خود در فرآیند و حمل محموله ها، آن را کاهش دهند.

منابع هدر رفته: اگر تحویل مرحله آخر شما بی نظم باشد و ردیابی آن دشوار باشد، به حداکثر رساندن ظرفیت کامیون و راننده شما عملا غیرممکن می شود. اگر نمی‌توانید به سرعت به سفارش‌های جدید یا تغییر یافته پاسخ دهید، احتمالاً با هزینه‌های بالاتری در هر تحویل (از آنجایی که نمی‌توانید تعداد تحویل در هر مسیر را به حداکثر برسانید) و تعداد زیادی تماس ورودی از مشتریان ناراضی مواجه خواهید شد. وقت گذاشتن از کارکنانی که می توانند در جاهای دیگر ارزش افزوده داشته باشند.

تحویل ناموفق: زمانی که فرصت تحویل طولانی و غیردقیق است و وقتی مشتریان نمی‌دانند واقعاً چه زمانی باید منتظر تحویل باشند – احتمال وضعیت عدم حضور مشتری در بسیار بیشتر است. وقتی این اتفاق می‌افتد، یا باید مسیر تحویل را به ایستگاه بعدی در مسیر تغییر دهید، یا با هزینه‌های بازگرداندن سفارش به انبار و نگهداری کالا برای یک روز دیگر مواجه شوید.

هزینه های سوخت و سایر هزینه ها: هزینه های سوخت، نگهداری و تعمیرات ناوگان و … فقط یک واقعیت غیر قابل چشم پوشی هستند. اما اگر مسیرهای شما ناکارآمد باشد، تعداد مسافت بیشتری را بیش از حد لازم رانندگی می‌کنید و در نتیجه تمام این موارد  هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

بهترین روش‌های بهینه‌سازی هزینه‌های لجستیک مرحله پایانی

ممکن است موارد فوق کمی ترسناک به نظر برسد. اما خوشبختانه، فرصت‌های بهینه‌سازی لجستیک در آخرین مرحله وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند از آنها برای کاهش هزینه‌های خود استفاده کنند.

1- گزینه های تحویل بیشتری را به مشتریان ارائه دهید

این ممکن است متناقض به نظر برسد – اما هر چه بیشتر مشتریان خود را تقویت کنید، احتمال اینکه در اولین تلاش به درستی تحویل صورت بگیرید، بیشتر می شود. مشتریان نیازهای متفاوتی دارند. برخی مایلند هزینه های حمل و نقل بیشتری بپردازند زیرا به سفارشات خود نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر برای دریافت تخفیف یا ارسال رایگان مایلند چند روز صبر کنند.

به همین ترتیب، مشتریان برنامه های خود را دارند. به عنوان مثال، یک مشتری ممکن است در طول روز در دسترس بودن بسیار محدودی داشته باشد تا منتظر سفارش باشد. مطمئناً، آن‌ها تا جایی که می‌توانند برای فرصت تحویل برنامه‌ریزی‌شده خود زمان می‌گذارند، اما ممکن است به این معنی باشد که حتی پنج دقیقه تاخیر نیز می‌تواند باعث تحویل ناموفق شود. از طرف دیگر، اگر بتوانید مجموعه‌ای از گزینه‌های بهینه‌سازی شده پویا را برای انتخاب مشتری ارائه دهید، ممکن است آنها بتوانند گزینه بهتری پیدا کنند.

به این ترتیب، کسب و کارها باید گزینه های تحویل بیشتری را برای کمک به کاهش هزینه های مرحله پایانی لجستیک ارائه دهند. برای مثال، اجازه دادن به مشتریان برای انتخاب فرصت زمان تحویل، می‌تواند به کاهش تعداد تحویل‌های ناموفق یا از دست رفته کمک کند.

2- مسیرها را بهینه کنید

هزینه تحویل زمانی افزایش می یابد که رانندگان مسافت های طولانی تری را بین دو بار طی کنند. به همین دلیل است که بهینه سازی مسیر برای کاهش هزینه های مرحله نهایی لجستیک مهم است. راه‌حل مناسب بهینه‌سازی مسیر، بهترین مسیرها را برای هر مرتبه تحویل، با در نظر گرفتن محدودیت‌های مختلف مانند زمان، مسافت، ظرفیت راننده، مکان و ترافیک پیدا می‌کند.

بهینه‌سازی مسیر نیز در مدیریت تحویل‌های درخواستی کلیدی است. این نوع فناوری می‌تواند توزیع‌کنندگان را برای تغییر و تخصیص مجدد مسیرهای تحویل توانمند کند و رانندگان را در مورد تغییرات در زمان واقعی آگاه کند. نتیجه این است که از ظرفیت بهتر استفاده می شود و هزینه سوخت و نیروی کار شما در هر تحویل و در نتیجه هزینه نهایی لجستیک کاهش می یابد.

3- مشتریان خود را بهتر بشناسید

شناخت بهتر مشتریان، به ویژه جنبه های منحصر به فرد کسب و کار آنها ضروری است. آیا محل خروج مشتریان دارای راه پله های تنگ یا گوشه های تنگ است؟  اینها برخی از نقاط داده ای هستند که می توانید برای برنامه ریزی کارآمدتر تحویل مرحله آخر لجستیک جمع آوری کنید.

4- مدیریت هزینه لجستیک با بروز رسانی لحظه ای

پیگیری ناوگان، رانندگان و بسته ها ضروری است. چرا؟ زیرا به شما این امکان را می‌دهد که با فرارسیدن روز تحویل، زمان قابل‌اعتماد و دقیق مورد انتظار ورود (ETA) را به مشتریان خود ارائه دهید. ردیابی همچنین داده‌های بی‌درنگ را ارائه می‌کند، که مشتریان می‌توانند از آن برای برنامه‌ریزی برای تحویل‌های آینده‌شان استفاده کنند و توزیع‌کنندگان می‌توانند برای تشخیص استثناها استفاده کنند.

اگر بتوانید به‌روزرسانی‌های خودکار را برای مشتریان ارسال کنید که مکان واقعی راننده را نشان می‌دهد، می‌توانید تحویل‌های ناموفق را کاهش دهید. به علاوه، می‌توانید تعداد مشتریانی را که با تیم‌های خدمات مشتری خود تماس می‌گیرند و درخواست به‌روزرسانی می‌کنند، کاهش دهید.

5- مدیریت هزینه لجستیک با ارسال خودکار

تخصیص دستی تحویل و اعزام رانندگان کارهای زمان بر و مستعد خطا هستند. به هر حال، توزیع کنندگان نمی توانند عوامل متعددی را که بر زمان تحویل در تعیین بهترین راننده برای هر تحویل تأثیر می گذارد، در نظر بگیرند.

در مقابل، بهره گیری از فناوری ارسال خودکار به توزیع کنندگان اجازه می دهد تا راننده و ناوگان مناسب را برای هر ارسال جدید بیابند. اعزام راننده مناسب در زمان و مکان مناسب به کاهش هزینه های عملیاتی کمک می کند که خود یکی از ارکان مدیریت هزینه لجستیک است.

6- رسید تحویل را به صورت الکترونیکی دریافت کنید

گرفتن مدرک تحویل به شما یک سابقه واضح از اینکه چه کسی بسته را تحویل گرفته است، چه زمانی رانندگان تحویل داده اند یا کجا رها شده اند به شما می دهد. دادن توانایی به رانندگان خود برای ثبت امضا، عکس، یادداشت و موارد دیگر، راه را برای مدیریت بهتر سوابق هنگام تحویل هموار می کند. این به نوبه خود، داده هایی را که شرکت شما برای شناسایی نقاط بحرانی، تأیید و بهبود عملیات تحویل شما نیاز دارید، در اختیار شما قرار می دهد.

آخرین  مرحله لجستیک ممکن است پرهزینه باشد – اما روش هایی وجود دارد که شرکت شما می تواند برای کاهش هزینه ها اتخاذ کند. فناوری نقش مهمی در بهینه‌سازی هزینه‌های آخرین مرحله ایفا می‌کند و راه‌حل‌های مناسب این قدرت را دارند که به کسب‌وکار شما امکان دهند در زمان واقعی نظارت کنید، بهینه‌سازی مسیرها را پیگیری کنید،  رسید تحویل را دیجیتالی دریافت کنید، ارسال خودکار و تخصیص و کاهش کاغذبازی را داشته باشند.

نتیجه؟ بهینه سازی لجستیکی واقعی و سرتاسری است.

مدیریت هزینه لجستیک تحویل
مدیریت هزینه لجستیک تحویل
مدیریت هزینه لجستیک تحویل

برای دریافت مشاوره رایگان و دموی راهکار یکپارچه حمل و نقل، لجستیک و زنجیره تامین (ساینا لجستیک) با ما تماس بگیرید.

تلفن : ۳۶۲۶۱۸۶۳ -۰۳۱ داخلی ۲۰ –   همراه : ۰۹۱۹۶۹۴۹۴۱۶

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید. Sayna_system@